fbpx
Mathijn 06 53330106 Marloes 06 51955910 info@topfitsalland.nl

Yin Yoga

Yin Yoga

Ontspannen en flexibeler worden

Martine Scholten Bootwalk
In de hectiek van ons dagelijks leven wordt het steeds belangrijker om te ontspannen. Balans tussen inspanning en ontspanning is belangrijk.

Merk jij ook dat je steeds een beetje stijver wordt? En dat je een druk leven hebt en wel wat ontspanning kunt gebruiken?  Dan is Yin Yoga misschien iets voor jou.

Yin Yoga is een ontspannen vorm van yoga gericht op het versoepelen en het versterken van je lichaam. Het flexibeler maken van bindweefsel en je gewrichten. Hoe ouder je wordt hoe stijver ook meestal. Maar het mooie is dat je souplesse ook kunt trainen net als je spieren. In het dagelijks leven zijn we veel naar voren gericht met onze bewegingen. Hierdoor ontstaat er een bepaalde stijfheid omdat we geen gebruik maken van de mogelijkheden van bewegen die ons lichaam van nature heeft. (Use it or lose it)

Bootcamp

Flexibiliteit

Met Yin Yoga stretchen we het bindweefsel, de fascia, en ook de dieperliggende spieren en maken we het bekkengebied los. De houdingen (asana’s) worden langer aangehouden, ongeveer 3 tot 5 minuten. Dit is omdat bindweefsel stijf is en langer de tijd nodig heeft om op te rekken.

Bootwalk

Ontspanning

In deze les hoef je niet intensief te bewegen, maar neem je de tijd om je lichaam beter te leren kennen. Je creëert stretch door het ontspannen van je spieren. In de houdingen (die in stilte worden uitgevoerd) geef je jezelf de tijd om te observeren en je gedachtes te ontspannen en je te focussen op je ademhaling. Dus is Yin niet alleen fysieke ontspanning maar ook mentale ontspanning.

Bootwalk triceps dip<br />

ademen

Ademen doe je 24u per dag. Meestal onbewust. Bij inspanning versnelt je ademhaling om je spieren te voorzien van zuurstof. Maar als je ademhaling continu snel is door stress dan heeft dat een negatieve invloed op je zenuwstelsel en de werking van je lichaam. Dit komt terug in de les.

Soepeler en ontspannen

Yin Yoga voor iedereen

Wat is yin yoga

Yin Yoga is een ontspannen vorm van yoga gericht op het versoepelen en het versterken van je lichaam. Het flexibeler maken van bindweefsel en je gewrichten. Hoe ouder je wordt hoe stijver ook meestal. Maar het mooie is dat je souplesse ook kunt trainen net als je spieren. In het dagelijks leven zijn we veel naar voren gericht met onze bewegingen. Hierdoor ontstaat er een bepaalde stijfheid omdat we geen gebruik maken van de mogelijkheden van bewegen die ons lichaam van nature heeft. (Use it or lose it) 

YIn Yoga als aanvulling op actieve vormen van bewegen

Yin yoga is een hele mooie aanvulling op Yang sporten zoals hardlopen, fietsen, zwemmen, atletiek, voetballen, handballen etc. Maar ook als je een zittend beroep hebt. Je spieren zijn continu aan het werk om rechtop te blijven staan en zitten. Hierdoor verkorten deze spieren. Bij yin yoga laat je deze spierspanning juist los en rek je ook het bindweefsel om je spieren, in je gewrichten en om je organen. Het uitoefenen van deze vorm van yoga in de ochtend is effectief omdat je spieren dan nog stijf zijn waardoor je sneller bij het bindweefsel en de gewrichten komt. 

Fysieke en mentale ontspanning

Bij yin yoga is ontspanning heel belangrijk. Alle houdingen doe je vanuit ontspannen spieren. Je gebruikt de de houding om je lijf beter te voelen. De spieren, de gewrichten, de mogelijkheden en de beperkingen van je lichaam. In deze les hoef je dus niet intensief te bewegen, maar neem je de tijd om je lichaam beter te leren kennen. Je creëert stretch door het ontspannen van je spieren. In de houdingen (die in stilte worden uitgevoerd) geef je jezelf de tijd om te observeren en je gedachtes te ontspannen en je te focussen op je ademhaling. Dus is Yin niet alleen fysieke ontspanning maar ook mentale ontspanning.

Lees hier meer over de voordelen van Yin Yoga

Yin Yoga

 voordelen van yin yoga

Een soepeler en flexibeler lichaam.

Sressvermindering en ontspanning en daardoor lagere bloeddruk.

Versterking van je bindweefsel.

Stimulans van je energiebanen (meridianen).

Vertraagt je verouderingsproces.

 Rust voor je zenuwstelsel.

Verbeteren van je bloedstelsel.

Verbeteren van spieren, pezen, botten en andere weefsels.

Een moment voor jezelf.

Makkelijk te volgen.

Wat zeggen anderen

Door Yin yoga vervagen alle onbelangrijke zaken, waarover ik kan piekeren, naar de achtergrond. Het is even een moment voor mezelf. Om zo compleet relaxed aan de dag te kunnen beginnen.

Marieke Kramer

Ik gebruik yin yoga om de opgebouwde spanning door veel sporten weer uit mijn spieren te krijgen. Spieren verlengen. Mijn lichaam voelt weer soepel en ontspannen, klaar voor de volgende training.

Peter Rodijk

Agnes Koggel

Yin Yoga is goed

voor lichaam en geest

Yin Yoga

Gratis proefles

9 + 11 =

Pin It on Pinterest

Stel hier je vraag.