fbpx
Mathijn 06 53330106 Marloes 06 51955910 info@topfitsalland.nl

Trainen na kanker

Gespecialiseerde Personal training in Raalte eo

Wil jij je weer fit en krachtig voelen en niet meer moe en ziek? Heel goed dat je actie onderneemt! 

Mijn missie is om je te begeleiden en ondersteunen bij het herstelproces door middel van veilige en effectieve trainingsprogramma’s die op jouw persoonlijke behoefte en doelen zijn afgestemd.  Zodat jij je weer fit en energiek voelt en gewoon weer je dagelijkse activiteiten kunt uitvoeren.

Waarom is het zo belangrijk om te trainen na kanker

Er zijn een heleboel redenen om onder begeleiding te gaan trainen nadat je kanker hebt gehad. Of misschien nog wel hebt. (zie hieronder)

Belangrijk is dat het trainingsprogramma wordt aangepast op je persoonlijke mogelijkheden en beperkingen. Zodat je veilig en effectief traint. Alle aandacht van de personal trainer is voor jou. Je traint alleen in een zaal of buiten in het bos dus niet tussen andere mensen. De trainingsruimte wordt speciaal voor jou gereserveerd.

Spiermassa

Tijdens de behandeling van kanker kan spiermassa afnemen als het gevolg van minder inspanning, medicatie en door verlies van eetlust.  Krachttraining helpt je dan bij de heropbouw van spiermassa en het vergroten van je spierkracht. Hierdoor word je sterker en energieker.

 

Fysieke conditie

De algehele fysieke conditie  neemt vaak af tijdens de behandelingen. Je bent meer vermoeid en je uithoudingsvermogen verminderd. Krachttraining verbetert je algehele fysieke conditie en uithoudingsvermogen zodat je dagelijkse activiteiten weer makkelijker gaan.

Immuunsysteem

Bovendien wordt je immuunsysteem versterkt door krachttraining, en een krachtig immuunsysteem kan beter ziektes en infecties bestrijden.

 

 

 

 

Emoties

Emotioneel is het ziekteproces ook zwaar. Beweging helpt bij het verminderen van stress, angst en depressie. Endorfines tijdens het sporten helpen voor het verbeteren van je stemming en een positieve kijk op het leven. 

Sterke botten

Krachttraining in combinatie met goede voeding zorgen ervoor dat je botmassa behoudt of versterkt.  Dit is belangrijk om het risico op osteoperose en de kans op botbreuken te verminderen.

 

Dagelijkse activiteiten

De krachttraining helpt je bij het normaal functioneren in je dagelijks leven. Tillen, buigen, traplopen, zijn activiteiten die iedere dag gedaan worden. En die je ook graag wil blijven doen.

 

intake koffie thee

Onze aanpak

Tijdens een eerste gesprek luisteren we naar jouw verhaal en nemen de tijd om specifieke behoeften en beperkingen te begrijpen. We evalueren de gezondheid, bewegingsmogelijkheden en doelstellingen.  Op basis daarvan gaan we een persoonlijk trainingsprogramma samenstellen dat rekening houdt met medische geschiedenis, energieniveau en eventuele lichamelijke beperkingen. Ook kunnen we indien nodig contact opnemen met medisch behandelaars om ervoor te zorgen dat de trainingen veilig zijn en overeenkomen met het behandelplan.  

Tijdens de sessies is er aandacht voor kracht maar ook voor uithoudingsvermogen. Flexibiliteit en funcionaliteit. Wij werken niet met apparaten maar met losse materialen. Dit is ook de manier waarop je je lichaam in de dagelijkse praktijk gaat belasten en daarom het meest functioneel.  We richten ons dus op kracht en het verbeteren van de algehele conditie, het verminderen van vermoeidheid en het bevorderen van welzijn. 

De trainingen zijn progressief opgebouwd, zodat je geleidelijk fitter en sterker wordt. Hierbij houden we rekening met jouw individuele  tempo en grenzen.

Pin It on Pinterest

Stel hier je vraag.