fbpx
Mathijn 06 53330106 Marloes 06 51955910 info@topfitsalland.nl
Top Fit Salland Yin Yoga Squat asana

Indoor cycling op wattage

Een intensieve cardio workout op muziek is Indoor cycling. Dit wordt ook vaak spinning genoemd. Wij hebben gekozen voor de Tomahawk IC7 fiets. Een fiets waarmee je heel gericht kunt gaan trainen. En ook je eigen progressie kunt gaan volgen. Op je eigen schermpje. Dus hoe hard fiets je? Hoeveel calorieën heb je verbrand? Welke afstand heb je afgelegd?  Wat is je gemiddelde wattage? 

Voordelen

De muziek, de kleuren van het schermpje en de persoonlijke aandacht van de trainer zullen je opzwepen om het maximale uit jezelf te halen. Je fietst een vast programma op muziek, met allerlei afwisseling in activiteiten, snelheden en weerstanden: de heuvel op klimmen, een vlakke weg, sprinten, enzovoort. Daardoor belast je je spieren, je hart en longen op verschillende manieren en dat levert een goede conditietraining, krachttraining en weerstandstraining op.

  • Je hart wordt sterker
  • Je krijgt meer longinhoud
  • Het is goed voor de doorbloeding van je spieren, pezen en aanhechtingen. Je krijgt meer kracht in met name je onderlichaam.   

Ook is er een speciale les voor de 50+ groep. In deze groep is de muziekkeuze aangepast. Het niveau in deze les is zeker niet anders. Dit komt doordat je weer allemaal in je eigen zones traint.

Wat is coach by color

In een eerste kennismaking met deze fiets wordt via een test je maximale functionele trapwattage (FTW) gemeten. En aan de hand hiervan kun je heel gericht gaan trainen in kleurzones. Iedereen fietst in de les op zijn/haar eigen niveau. Elke zone heeft een kleur en deze staat voor een bepaald doel in je training.

De fiets geeft deze kleurzone aan via een schermpje op je fiets. De trainer kan dan ook controleren of je in de juiste zone traint en signaleren of je niet te hard of te zacht trapt of te snel of te langzaam. Na een bepaalde periode kun je een nieuwe test doen om te kijken of je vooruitgang hebt geboekt. Is dit het geval dan worden je zones aangepast. De volgende keer zal je misschien net iets zwaarder of sneller moeten trappen om toch in dezelfde zone te trainen. Zeker voor wielrenners en mountainbikers is dit een superaanvulling op hun trainingen op de weg of in het bos. Door heel gericht te trainen zullen zij hun buitenprestaties kunnen verbeteren.

José Bakker

Al 6 jaar doe ik in de winter mee met de duurtraining. Super intensief. Goede muziek en iedere maand een ander interval en belasting programma. Mijn ideale aanvulling op lange MTB tochten en een goede voorbereiding op het zomerseizoen.

Patrick Boerkamp

Pin It on Pinterest

Stel hier je vraag.